Λάθη και μύθοι για την κυτταρίτιδα – Web Star.tv
April 16, 2016
Παύλος Σταματόπουλος
April 25, 2016

Περιοδικό “Κ” – Η “σκοτεινή” πλευρά του ήλιου

Η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και πώς δεν θα γίνει βλαβερή για το δέρμα μας.
Σε μια χώρα με τόσο μεγάλη ηλιοφάνεια όπως η Ελλάδα, δεν υπάρχει μόνο η φωτεινή και ευχάριστη πλευρά του ήλιου, αλλά και η «σκοτεινή». Μελέτες συνδέουν τη χρόνια ή την κατά διαστήματα αλλά έντονη έκθεση στον ήλιο με την κακοήθη εξαλλαγή των σπίλων (ελιές) – πέραν της κληρονομικότητας και του φωτότυπου του δέρματός μας. Τα ηλιακά εγκαύματα πριν από την ενηλικίωση προδιαθέτουν σε κακόηθες μελάνωμα, ενώ η χρόνια έκθεση στον ήλιο προδιαθέτει σε προκαρκινικές ή καρκινικές βλάβες. Η πρόληψη, λοιπόν, είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της φωτογήρανσης αλλά και κακοηθειών όπως το μελάνωμα.

kathimerini-cover3 + 1 μύθοι για την έκθεση στον ήλιο
Για υγιές δέρμα

Αποφεύγουμε τις επικίνδυνες ώρες του ήλιου, δηλαδή από τις 10 το πρωί μέχρι τις 4 το απόγευμα.
Επιλέγουμε αντηλιακά ευρέος φάσματος:
Που σημαίνει κατά των UV-A και UV-B ακτινοβολιών, με δείκτη προστασίας (SPF) 15-30. Βάσει των προδιαγραφών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, πλέον θα πρέπει να αναγράφεται πάνω στη συσκευασία και η UV-A κάλυψη. Αν δεν υπάρχει, δεν αγοράζουμε το προϊόν. Προτιμάμε αντηλιακά χωρίς paraben και οινόπνευμα.
Εφαρμόζουμε σωστά το αντηλιακό: Βάζουμε αντηλιακό σε λεπτό στρώμα 30 λεπτά πριν εκτεθούμε στον ήλιο (σε λιπαρό δέρμα χρησιμοποιούμε σπρέι, σε ξηρό υδατικό αντηλιακό και στη μύτη μας στικ). Ανανεώνουμε κάθε 1 ώρα ή και νωρίτερα (αν ιδρώνουμε πολύ). Δεν ξεχνάμε περιοχές όπως τα αυτιά, τα ακάλυπτα τμήματα του τριχωτού της κεφαλής και τη μύτη, που είναι από τα πιο επικίνδυνα σημεία για ανάπτυξη καρκινωμάτων που σχετίζονται με την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία.
Φοράμε καπέλο και γυαλιά ηλίου: συντελούν τα μέγιστα στην προφύλαξη του προσώπου και των ματιών από τις δυσάρεστες συνέπειες της ηλιακής ακτινοβολίας. Επίσης, τα ανοιχτόχρωμα ρούχα με σχετικά πυκνή ύφανση αποτελούν ένα καλό εμπόδιο για τις ηλιακές ακτίνες.

  1. Τα παιδιά χρειάζονται μεγαλύτερη έκθεση στον ήλιο για να έχουν επαρκή ποσότητα βιταμίνης D. Λάθος. Το μέσο παιδί δέχεται επαρκή ποσότητα ηλιακού φωτός από τις καθημερινές του δραστηριότητες, εφόσον μετακινείται σε εξωτερικούς χώρους (σχολείο, παιδική χαρά, βόλτες, εκδρομές), ακόμη και όταν είναι προστατευμένο με καπέλο, ρούχα και αντηλιακό.
  2. Το μαύρισμα είναι ένδειξη καλής υγείας. Οχι, είναι απλώς μια αντίδραση στη βλάβη που ήδη έχει υποστεί το δέρμα από τον ήλιο.
  3. Η βλάβη του δέρματος από τον ήλιο είναι παροδική. Οχι ακριβώς. Η αλήθεια είναι ότι ένα ποσοστό της βλάβης επανορθώνεται, αλλά ένα άλλο, πολύ σημαντικό, παραμένει και αθροίζεται με επόμενες βλάβες. Μπορεί να περάσουν χρόνια επαναλαμβανόμενης έκθεσης πριν εμφανιστεί καρκίνος.
  4. Τα άτομα με σκούρο δέρμα δεν κινδυνεύουν από τον ήλιο. Λάθος. Ολοι χρειάζονται προστασία, απλώς εκείνοι που έχουν ανοιχτότερο δέρμα και καίγονται ευκολότερα έχουν υψηλότερο ρίσκο.

skoteini-pleyra-tou-iliou